by

Opony do wózków widłowych – jak je dobrać?

Prawidłowe działanie wózków widłowych na terenie firmy jest kluczowe dla ciągłości prowadzenia pracy. Sprzęt, który się zużywa, lub ulega awarii zwykle powoduje straty związane z niepotrzebnymi przestojami. Dotyczy to praktycznie wszystkich urządzeń wykorzystywanych w firmie. Podobnie rzecz wygląda w przypadku wózków widłowych, których dobry stan i bezawaryjność muszą stać na jak najwyższym poziomie, gdyż ma to wpływ na dochody firmy.

Opony wózków widłowych jako część eksploatacyjna

Opony należą do eksploatacyjnych części wózków widłowych. Oznacza to, że podlegają regularnym wymianom na nowe. Wózki widłowe w firmie pracują na okrągło, a to znaczy, że opony się zużywają w sposób naturalny. Opony w wózkach widłowych przenoszą na podłoże bardzo duże obciążenia, szczególnie podczas pracy wózka i unoszenia ciężkich ładunków.

opony do wózków widłowych
Dwie opony do wózka widłowego: po lewej opona pneumatyczna (pompowana powietrzem), po prawej opona pełna (superelastyczna).

Dobór odpowiednich opon do wózka widłowego

Większa część wózków widłowych będzie posiadała inne opony na przedniej osi i tylnej osi. Z przodu, po stronie bardziej obciążonej opony będą większe i szersze, aby zapewnić lepszą przyczepność i zapewnić bezpieczeństwo podczas przewożenia ciężkich towarów. Niektóre wózki, szczególnie te przeznaczone do przewożenia lżejszych ładunków mogą mieć na dwóch osiach te same opony. Przed kupnem nowej opony trzeba dokładnie zapoznać się z oznaczeniami, które producent umieścił po boku opony. Pojawia się tam informacja o rozmiarze opony w calach, jej szerokości, profilu. Kupując nową oponę wybrać należy oponę z tymi samymi parametrami. Bardzo ważna jest także maksymalna dopuszczalna ładowność, nie powinna być niższa od tej, która gwarantowały opony założone fabrycznie na wózku widłowym.

prasa hydrauliczna do wymiany opon
Prasa hydrauliczna do wymiany opon w wózkach widłowych.

Opony pneumatyczne i pełne (superelastyczne)

Częściowo opony pneumatyczne (pompowane) oraz pełne (superelastyczne) mogą być montowane na feldze przemiennie. Wybór należy do właściciela wózka widłowego. Jeżeli wózek widłowy pracuje na nawierzchni niebezpiecznej, tzn. mogącej zagrozić przebiciem opony, wówczas lepiej sprawdzi się opona pełna, która jest całkowicie niepodatna na przebicia. Opony do wózków widłowych pneumatyczne z kolei dają lepsza amortyzację, jednak trzeba uważać na nawierzchni mogącej przebić oponę, która będzie trzeba naprawić. Opony pełne z racji swojej uniwersalności są coraz bardziej popularne i chwalone przez użytkowników. Możliwe jest dokonywanie na nich nacinania i pogłębiania bieżnika, w razie konieczności. Trzeba jednak pamiętać, że do ich wymiana wymagana jest specjalistyczna prasa hydrauliczna, w którą wyposażone są nieliczne warsztaty, dlatego dobrze będzie się upewnić, czy w okolicy znajdziemy usługi wymiany takich opon.